خدمت بی منت

پایگاه

خدمت بی منت

پایگاه

اقبال محمدیان:آتش‌سوزی‌های اخیر در پتروشیمی‌های خوزستان به دلیل حضور مدیران غیربومی است

چالش جدید شریعتی در استانداری خوزستان/ گُسیل مدیران غیربومی بر رأس مهم‌ترین دستگاه‌های اقتصادی خوزستان  شریعتی هرچند مدافع استخدام نیروهای بومی در دستگاه‌ها و سازمان‌های خوزستان است اما چالش جدید او مدیران غیربومی هستند.

به گزارش رهیاب، مقتدایی که برکنار شد، همه خوزستان بر گزینه بومی برای تصدی استانداری خوزستان وحدت داشتند و معتقد بودند که این گزینه بومی برای استان مثمر ثمر خواهد بود. شریعتی از همان روزهای نخست بر بحث استخدام و اشتغال نیروهای بومی به‌صورت مکرر تأکید می‌کرد تا جایی که برخی گمان کردند با این اظهارات او دیگر هیچ فرصت شغلی به غیربومی‌ها داده نمی‌شود.

حدوداً 5 ماه از استانداری شریعتی می‌گذرد اما برخلاف صحبت‌های او درباره استخدام نیروهای بومی امروزه شاهد انتصاب مدیران غیربومی در رأس مجموعه‌های اقتصادی و دولتی استان خوزستان هستیم. در چند ماه اخیر مدیرعامل بانک مسکن خوزستان، مدیرکل امور مالیاتی، مدیرعامل گروه ملی، مدیرعامل نورد لوله، مدیرعامل فولاد کاویان و مدیرعامل فولاد اکسین اهواز تودیع شدند و به‌جای همه آن‌ها مدیران غیربومی سکان امور را به دست گرفتند.

هرچند بومی بودن و یا نبودن یک مدیر ملاک ارزیابی و موفقیت و شکست یک مجموعه نیست اما این نگاه که همه فرصت‌های مدیریتی به مدیران غیربومی داده شود، قطعاً خوشایند استان نیست. در استانی که صنعت نخست آن نفت و فولاد است بدون شک متخصصانی وجود دارند که می‌توانند با حضور خود در رأس سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی موفقیتی برای استان کسب کنند.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس، سوء مدیریت را یکی از عوارض حضور مدیران غیربومی می‌داند و می‌گوید: آتش‌سوزی‌های اخیر در پتروشیمی‌های خوزستان به دلیل حضور مدیران غیربومی است و در یکی از این حوادث، مدیر شرکت 48 ساعت پی از حادثه در صحنه حاضر شد.

اقبال محمدیان می‌افزاید: برخی از پروژه‌هایی که به مدیران و یا پیمانکاران غیربومی واگذار می‌شود، همه فرصت‌های شغلی را در اختیار نیروهای غیربومی قرار می‌دهد و در برخی از موارد از آبدارچی تا مدیر پروژه غیربومی هستند.

اولویت با بومی‌ها

نماینده مردم ایذه و باغملک نیز عنوان می‌کند: استخدام نیروهای غیربومی به‌جای نیروی بومی در استان خوزستان یکی از معضلات مردم است اما باید توجه داشت که منظور ما از نیروی بومی نیرویی است که در خوزستان متولد شده باشد و شهرستان محل تولد برای ما اهمیت خاصی ندارد.

هدایت الله خادمی بیان می‌کند: در ادارات، سازمان‌ها و صنایع نیروی کار باید خوزستانی باشد چرا که ما نیروی تحصیل‌کرده و بیکار زیادی داریم و باید برای این نیروها شغل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در مدیریت‌ها هم باید سهم مدیران بومی مشخص باشد، تأکید می‌کند: همان‌طور که دیگر استان‌ها اجازه ورود نیرو و مدیر غیربومی را به استان خود نمی‌دهند، در خوزستان هم باید این‌گونه باشد و تا وقتی‌که ما مدیر لایق بومی داریم نباید مدیر غیربومی روی کار بیاید.

خادمی می‌گوید: معنی این حمایت از نیروی بومی تعصب نیست و همه ما ایرانی هستیم اما چراغی که به خانه روا است، به مسجد حرام است. در مدیران بومی هم باید توجه داشته باشیم که باید توانمندی داشته باشند چراکه مدیر نالایق بومی آفتی بدتر از مدیر غیربومی است.

وی می‌افزاید: مدیر بومی نالایق همه توان خود را برای حفظ جایگاه صرف می‌کند و این نوع سیستم منجر به فساد می‌شود. اما بااین‌حال باید توجه داشتیم که اولویت اشتغال و مدیریت در خوزستان باید مربوط به بومی‌ها باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حضور مدیران پروازی در استان اظهار داشت: مدیر غیربومی تسلطی به اوضاع خوزستان ندارد و برای همین شاهد مشکلاتی مانند آتش‌سوزی در پتروشیمی‌ها هستیم.

به گزارش رهیاب، شایستگی مدیران صرفاً در بومی بودن و نبودن آن‌ها خلاصه نمی‌شود اما حضور مدیران غیربومی بر رأس مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی و اشتغالزای استان بدون شک آفتی خطرناک است چرا که تسلط مدیر غیربومی بر مسائل اجتماعی محیط ناکافی است و به دلیل نداشتن تصویری جامع از اطراف خود، تصمیماتی ناپخته اتخاذ می‌کند.

استاندار خوزستان همان‎طور که بر استخدام نیروهای بومی در مشاغل پیش‌پاافتاده شرکت‌ها اصرار می‌ورزد باید جلوی انتصاب مدیران غیربومی را بگیرد تا بتواند قدمی درراه اشتغال جوانان خوزستانی بردارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد