خدمت بی منت

پایگاه

خدمت بی منت

پایگاه

اقبال محمدیان:سیستم بانکی کشور یک سیستم کاملا بیمار است

اقبال محمدیان:سیستم بانکی ما یک سیستم کاملا بیمار است. تا الان در کشور سابقه نداشته بانکی ورشکست شود زیرا تمام بانک ها به دنبال منافع خود هستند نه منافع مردم.  

رهیاب، ابراهیم حاتمی: اقبال محمدیان، نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی رامهرمز و رامشیر، عضو کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی هستم و به مدت ۲۶ سال در سمت های مختلف در شهرستان رامهرمز و استان خوزستان مشغول خدمت بوده ام که خلاصه مسئولیت ها به شرح زیر است: مسئولیت بنیاد جانبازان شهرستان های رامهرمز، رامشیر و مسجد سلیمان، معاون و قائم مقام بنیاد جانبازان استان خوزستان، ۴ سال شهردار رامهرمز و بیش از ۵ سال معاونت اداری و مالی و قائم مقام شهرداری کلانشهر اهواز، حدود ۳ سال معاونت اجرایی دانشگاه پیام نور استان، یک سال معاونت اشتغال کارآفرینی اداره کل تعاون و کار استان خوزستان، سابقه تدریس در آموزش و پرورش و دانشگاه های استان.

تأمین منبع درآمد ۸۶۰ شهرداری کشور

* تعدادی از مصوبات مهم اعضای کمیسیون عمران مجلس دهم درباره بررسی طرح لایحه برنامه ششم توسعه که در آن کمیسیون به جمع بندی نهایی تا به امروز رسیده را برای ما بیان می فرمایید؟

یکی از موارد مطرح شده در بخش کمیسیون عمران اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده ماده ۳۸ و ۳۹ بود زیرا عوارض حاصل از کارخانه های اطراف شهرهای بزرگ متعلق به شهرداری ها وعدم رعایت عدالت اجتماعی موجب ضرر شهرداری های کوچک می شد.

ما یک بررسی کارشناسی انجام دادیم و بیشتر روی کلانشهرهایی مانند تهران بود که عمده کارخانه های صنعتی و عوارض آنها متعلق به شهرداری است و تقریبا سال ۱۳۹۴ حدود ۹ هزار میلیار تومان این عوارض حاصل به شهرداری تهران تعلق می گرفت و بیشتر از ۸۰۰ شهرداری کشور فاقد کارخانه هایی هستند که می بایست از این عوارض استفاده کنند.

در کمیسیون تخصصی بحثی مطرح شد که رئیس شورای شهر تهران در جلسه حضور داشتند و کمیسیون به این رأی داد که از این عوارض باید به بقیه شهرداری های کشور هم کمک کنیم و تقریبا با تصویب رأی عمران و با اصلاح این ماده قانونی که در کمیسیون تلفیق هم رأی آورده در آینده شاهد رشد و جهشی خوب در قالب منابع درآمدی پایدار برای شهرداری های کوچکی هستیم که منبع درآمدی ندارند و می توانند از این عوارض به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای اجرای پروژه های عمرانی، عمران و آبادی در شهرداری ها استفاده کنند و در نهایت بین بیش از ۸۶۰ شهرداری کشور سرشکن می شود و همچنین دهداری ها هم از این عوارض استفاده خواهند کرد.

افزایش مناطق آزاد تجاری محلی برای ورود قاچاق

* نظر شما درباره افزایش مناطق آزاد تجاری در کشور چیست؟ آیا با افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری قاچاق کالا و... افزایش پیدا نمی کند؟

در حال حاضر ما ۷ منطقه آزاد تجاری در کشور داریم که اگر همین ۷ منطقه را در سطح زیرساخت، بالا بردن تبلیغات و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی تقویت کنیم، برای ایجاد اشتغال به خصوص در بحث سرمایه گذاری خارجی یک بحث ورود دانش و تکنولوژی مطرح است. که اگر سطح کیفی این موارد را بالا ببریم بهتر از افزایش مناطق آزاد تجاری در سطح کشور است و قطعا اگر بی رویه افزایش پیدا کنند محلی برای ورود قاچاق به کشور خواهند بود زیرا سطح نظارت پایین خواهد آمد.

 منطقه آزاد در تمام دنیا منطقه ای برای ارتباطات تجاری-اقتصادی است و ما باید این مناطق را تبدیل به دروازه صادرات کالا کنیم تا بتوانیم در بازار جهانی رقابت خوبی با کالاهای خارجی داشته باشیم. با توجه به امتیازات و مزایایی مانند معافیت های مالیاتی و تسهیلاتی که در این مناطق به سرمایه گذاران تعلق می گیرد اگر نظارت عالی روی این مناطق باشد می توانیم زمینه اشتغال به خصوص برای جوانان مناطق آزاد را فراهم کنیم.

* شما به عنوان نماینده مردم با افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری موافق هستید یا خیر؟

من مخالف افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری هستم.  

استفاده از ظرفیت تجهیزات بانکی برای بازسازی بافت های فرسوده

* با توجه به وضعیت بافت فرسوده تهران و زلزله احتمالی در این کلانشهر آیا اعضای کمیسیون عمران تدابیری را برای حل این معضل در نظر گرفته اند؟

در بحث بافت های فرسوده شهرداری ها در سطح کشور، سیستم بانکی، پدافند غیرعامل و سازمان های مرتبط دیگر مانند مسکن و شهرسازی باید به این مسئله ورود کنند تا یک انسجام ملی به وجود آید. به هر حال ما همیشه شاهد حوادث غیرمترقبه در کشور هستیم حالا اگر چنین اتفاقی رخ دهد قطعا بیشترین آسیب مربوط به بافت های فرسوده پایتخت که فاقد استحکام بنا هستند خواهد بود. اکنون کمیسیون عمران به طور جدی در حال پیگیری موضوع است تا بتوانیم از ظرفیت تجهیزات بانکی برای ساکنین مناطق بافت فرسوده استفاده کنیم. از طرفی شهرداری ها باید امتیازاتی برای مردم ساکن بافت های فرسوده در نظر بگیرند تا مردم خود برای بازسازی و استحکام بنا پیش قدم شوند.

تغییرات دولت برای ترمیم کابینه و آینده انتخابات پیش رو است



* اخیرا در سه روز گذشته سه تن از وزرای کابینه دولت تغییر پیدا کردند نظر شما در خصوص این تغییرات چیست؟ آیا با توجه به مدت کمی که از عمر دولت آقای روحانی مانده این تغییر و تحولات باعث بروز مشکلاتی برای دولت و جامعه نمی شود؟ اصلا ترمیم و تغییر و تحولات کابینه به صلاح است؟

این موضوع مربوط به تصمیمی است که ریاست جمهوری می گیرند و قطعا تشخیص داده اند تغییراتی که به نفع دولت و مردم باشد به وجود آید. اما در بحث طرح استیضاحی که مدنظر بوده باید فضای مجلس آماده باشد و برای وزیر آموزش و پرورش این آمادگی در مجلس نبود. حالا شاید طرح استیضاح هم مزید بر علت شده که این تصمیم گرفته شود. در بخش وزارت ورزش و جوانان هم به این نتیجه رسیدند که نیاز به یک تفکر ورزشی خاص با سرپرست انتخاب شده وجود دارد و این موردی است که خود دولت باید پاسخگو باشد. قطعا این تصمیمات برای ترمیم کابینه و آینده انتخابات پیش رو است.

* با توجه به اینکه در جامعه دولت کارایی خوبی داشته اما با در نظر گرفتن عملکرد دولت در بعد اقتصادی به نظر شما که نماینده مجلس هستید اگر دولت در کابینه و تیم اقتصادی تغییرات می داد بهتر نبود؟

با توجه به مسائل اقتصادی و علی رغم تمام تلاش های دولت، برای مردم در حوزه معیشت و مسائل اقتصادی همچنین بحث بی کاری که امروز اصلی ترین مشکل جامعه و نسل تحصیل کرده جوان است ملموس نیست. امروز دولت در بحث بیکاری نتوانسته است قدمی بردارد درحالی که اصلی ترین مشکل جامعه بدون متولی است. مسئولیت حل مشکل اشتغال در کشور برعهده کدام نهاد است؟ از طرفی برخی وزارت خانه ها قفلی بر بحث استخدام و ورود نسل جوان زده اند و حتی از فارغ التحصیلان دانشکده های خود هم حاضر به پذیرش نیستند. بیش از ۹۰ درصد مراجعات ما جوانان تحصیل کرده بیکار هستند. خوب چه باید کرد؟ دولت باید در این قضیه جدی وارد شود.

سیستم بانکی ما یک سیستم کاملا بیمار است

همچنین در بحث تشویق سرمایه گذاران داخلی در بخش اقتصادی ضعیف عمل شده. سیستم بانکی ما یک سیستم کاملا بیمار است. تا الان در کشور سابقه نداشته بانکی ورشکست شود زیرا تمام بانک ها به دنبال منافع خود هستند نه منافع مردم.

تسهیلاتی که با بهره های بالا به متقاضی می دهند شاید نوعی دور زدن قانون باشد. با ارائه این تسهیلات و جرائم حاصل از تأخیر برای تولید کننده و فعال اقتصادی کمر شکن است و باعث نابودی فعالان اقتصادی می شود. باید مسئولین وزارت امور اقتصاد و دارایی به سیستم بانکی مرکزی ورود کنند و این معضل چندین ساله کشور را که هر روز هم مشکلات زیادی را در بحث مسائل مالی اقتصادی به وجود می آورد برطرف کنند.

ضمن اینکه ما نمایندگان مجلس آماگی داریم در اصلاح قوانین بانکی کمک کنیم تا تصمیماتی گرفته شود که نفع آن به سود جامعه و مردم و نسل جوان و تحصیل کرده باشد. ما باید به سمتی برویم که فرهنگ کارآفرینی در کشور شکل گیرد اما امروز بیشتر جوانان ما به دنبال این هستند که کار دولتی داشته باشند، از طرفی سیستم دولت کاملا بسته است و اجازه ورود نمی دهد. در نتیجه ما نیاز به بازنگری جدید در مسائل اقتصادی خصوصا در سیستم بانکی داریم.

* چند روز پیش خبری در مورد دستگیری دکتر غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور منعکس کردیم نظر شما درمورد این موضوع چیست؟ با توجه به تحقیق و تفحصی که در مجلس تصویب شده تا درباره این صندوق انجام شود آیا به نظر شما اتفاقات مالی به وجود آمده در این مجموعه درست است یا خیر؟

در بحث تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی که حد قانونی مجلس است اگر تخلفی صورت گیرد قطعا به مراجع و محاکم قضایی معرفی می شوند. در کشوری که جامعه فرهنگی آن با مشکلاتی مانند: معیشت، حقوق و مزایای کم مواجه هستند و برای وزارتی که متولی اصلی فرهنگ جامعه است جای تأسف وجود دارد.

* در خصوص آخرین وضعیت لایحه مدیریت بحران کشور که خیلی در این مدت در مورد آن بحث شده توضیحاتی می فرمایید؟

از تاریخ قانونی لایحه مدیریت بحران گذشته بود و در جلسه ای مقرر شد تا سریع تعیین تکلیف شود و تصمیمی گرفته شود که به نفع کشور باشد و در این مورد کمیسیون عمران نهایت همکاری را برای سرعت دادن به حل این معضل داشت.

قوانین باید به روز شوند

*  چرا هنوز لایحه درآمد پایدار شهرداری به مجلس نیامده و ویژگی این لایحه چیست؟

بیش از هزار شهرداری در سطح کشور داریم که اصلی ترین مشکلی که شهرداری ها با آن مواجه هستند در سه مطلب خلاصه می شود:

 ۱- نداشتن منابع درآمد پایدار

۲- اصلاح قوانینی که مربوط به زمانی است که ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم ساکن شهر بودند. حالا که بیش از ۷۰ درصد جمعیت جامعه شهری هستند باید قوانینی متناسب با زندگی امروز مردم تصویب شود که هم ساکنین شهر حق شهروندی را ادا کنند و هم بتوانند از خدمات شهرداری ها استفاده کنند.

۳- شهرداری ها فاقد ساختار اداری سایر وزارت خانه ها هستند. شهرداری متولی اصلی شهر است اما از لحاظ ساختار اداری متولی اصلی، سازمان همیاری شهرداری ها است. در این زمینه حتما نیاز است که شهرداری ها دچار ساختاری شوند که از نظر اداری در دولت نقش داشته باشند زیرا اگر شهرداری های ما در سطح کشور تربیت شوند جامعه آماری ۷۰ درصد ساکنین شهر رضایت مندی برایشان به وجود می آید.

بحث های درآمد پایدار شهرداری ها هنوز به مجلس نیامده تا روی آن تصمیم بگیریم، قطعا اگر لایحه ای در این زمینه وارد مجلس شود ما در کمیسیون عمران از آن استقبال خواهیم کرد و تلاش می کنیم شهرداری های کشور در بحث منابع درآمدی به خصوی مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی حاصل از دستگاه ها و کارخانه هایی که در حاشیه شهرها هستند حق و حقوق آنها داده شود. ضمن اینکه ما باید به سمتی برویم که بار مشکلات را از روی دوش مردم برداریم. امروز در بسیاری از جای ها دیگر گرفتن پروانه ساخت کمتر اتفاق می افتد.

در بحث درآمد پایدار شهرداری ها باید تصمیمی مناسب گرفته شود.  باید نگرش دیگری نسبت به قشر زحمت کش شهرداری داشته باشیم زیرا امروزه شهرداری با روح و روان جامعه در زمینه های فرهنگی، بهداشتی و ... سر و کار دارد. شهرداری بیش از ۳۰۰ وظیفه سنگین دارد و باید شهرداران مورد حمایت جدی قرار بگیرند تا بتوانند برای انجام کارهای بزرگ در سطح شهر قدرت ریسک بالایی داشته باشند و رضایتمندی مردم ساکن شهر را به وجود آورند.  

ضعف مدیریت و برنامه ریزی عمده مشکل خوزستان

*  چرا با وجود این همه منابع عظیم ملی مانند نفت، گاز و... این استان هیچ گاه پیشرفت خوبی نداشته است؟ دلیل عقب ماندگی این استان و شهرستان حوزه انتخابیه شما نسبت به سایر استان های دیگر چیست؟

عمده مشکلات استان خوزستان به ضعف مدیریت و برنامه ریزی در سطح کلان استان برمی گردد زیرا استان خوزستان فاقد یک برنامه و سند چشم انداز توسعه است و در برخی موارد تغییراتی که در مدیریت به وجود می آیدباعث می شود هر فرد براساس نگرش و سلیقه خود عمل کند. به خصوص اینکه مقطعی را درگیر جنگ بودیم اما بعد از جنگ هم تغییرات زیاد مدیریتی در سطح استان به وجود آمد. استانی که منابع عظیم نفت و گاز و اقتصاد کشور مدیون آن است. مجمع نماینگان استان خوزستان تصمیم جدی دارد که از حقوق مردم به شدت دفاع کند. اکنون نیز بحث انتقال آب از سرشاخه های کارون مطرح است. از طرف دیگر ما مخالفت خود را با انتقال آب کارون به استان کهکلویه و بویراحمد اعلام کرده ایم.

بعد از انقلاب یکی از بزرگترین طرح هایی که در استان خوزستان اجرا شد طرح تسبیح ۵۵۰هزار هکتاری سفر مقام معظم رهبری سال ۱۳۷۵ بود. چرا طرحی که به دستور و به نام مقام معظم رهبری باید با سرعت اجرا می شد حالا بعد از ۲۰ سال کمتر از ۵۰ درصد آن اجرا شده است. ابتدا این طرح ۸۵۰هزار هکتار بود بعد تبدیل به ۵۵۰هزار هکتار شد که ۵۰ هزار هکتار در ایران و ۵۰۰ هزار هکتار در استان خوزستان است و از ۵۰۰ هزار هکتار در استان ۲۳۰هزار هکتار درحال اجرا است.

در حوزه انتخابی ما حدودا ۲۷هزار هکتار در شهرستان رامهرمز و ۲۳هزار هکتار در شهرستان رامشیر است اما متأسفانه روند کار بسیار کند پیش می رود و در جلسه ای که با مجمع نمایندگان استان و با آقای لاریجانی و مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور داشتیم درخواست ما این بود که برای کل طرح منابع مالی پیش بینی شود و تا پایان به شکل ۱۰۰درصد این  کار بدون توقف انجام شود. این انتظار را داریم که با همکاری وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و سازمان مدیریت بحث منابع مالی این طرح حل شود تا ما شاهد تحول اساسی دراین استان باشیم.

*  چه اقداماتی در طول این چند ماه کسوت نمایندگی برای مردم حوزه انتخابیه خود انجام داده اید؟

ما برنامه ای تدوین کردیم تا براساس برنامه محوری کارها انجام شود. جدا از آن وظیفه اصلی و قانونی که در سطح کلان قانون گذاری، اطلاق قوانین و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی و... بر عهده ما است ما در استان خوزستان هم نگاه نظارتی داریم. در حوزه انتخابیه نیز مشکلاتی که وجود دارد براساس برنامه و نیاز مردم در حوزه عمران و آبادانی برای شهرسازی و استانی توانستیم حرکتی انقلابی انجام دهیم که یک رضایتمندی نسبی حاصل شد. اکنون نیز ما در حال گسترش این آبادانی در بخش ها و روستاها هستیم.

اقدام بعد درمورد بحث کشاورزی دو شهرستان رامشیر و رامهرمز است که با هدف گذاری منابع مالی به طور ویژه پیگیری خواهیم کرد. باید آب به زمین کشاورزی انتقال پیدا کند، کانال ها لای روبی شوند و کانال های جدید احداث شوند. اقدام بعدی بحث آب شرب شهر و روستا است که از نظر منابع مالی، سیستم فاضلاب دو شهرستان تا الان نیمه کاره مانده است. یکی دیگر از مشکلات مردم در شهر فرسودگی لوله های آب شرب است که باید رسیدگی شود.

همچنین در حمایت از فعالان اقتصادی و تولید کنندگان داخلی جلسات مفیدی داشتیم.

از دیگر اقدامات ما ثبت و انجام اقدامات اولیه یک نیروگاه در منطقه است که اکنون در حال تحویل زمینی به مساحت ۹۰ هکتار هستیم و ما در وزارت نیرو در حال پیگیری آن هستیم. قطعا این کار می تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان منطقه را فراهم کند.

در اقدام خوب دیگر در شهرستان رامشیر به افرادی که به عنوان موقوفه فاقد سند مالکیت بودند طبق دستور مقام معظم رهبری برای واگذاری با قیمت کارشناسی به مردم ۸ مهرماه با حضور مدیران اوقاف کشور، معاون سیاسی و امنیتی، استاندار، فرماندار، امام جمعه و... جلسه ای داشتیم و سه دانگی که به نام اداره اوقاف بود به مردم واگذار شد. اما نقطه عطف این توافق این است که هرمقدار پول حاصل از خرید این زمین که توسط مردم جمع شده، اداره اوقاف برای اشتغال جوانان در شهرستان رامشیر سرمایه گذاری انجام دهد. اکنون شهری که مردم آن سال ها سند مالکیت نداشتند و سیستم بانکی برای کارهای اقتصادی هیچ گونه تسهیلاتی به آنها پرداخت نمی کرد از یک آبان مردم بعد از مشخص شدن قیمت می توانند با ثبت نام، سند مالکیت را دریافت کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد