خدمت بی منت

پایگاه

خدمت بی منت

پایگاه

انتقاداقبال محمدیان از گزارش ضدایرانی بان کی مون


اقبال محمدیان:آقای بان کی مون با گزارش اخیر خود درباره توافق هسته‌ای ایران، ثابت کرد کاملا در خدمت اهداف امریکاست. 
در مصاحبه با صدا و سیما مطرح شد؛

انتقاد شدید نمایندگان مجلس از گزارش ضدایرانی بان کی مون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، پس از آنکه آقای علی لاریجانی در نطق قبل از دستور جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، از گزارش اخیر اقای «بان کی مون» به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای انتفاد کرد، جمعی از وکلای ملت نیز به شدت از این گزارش انتقاد کردند.


لاریجانی در نطق خود گفت که گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای و اظهارات برخی نمایندگان 1+5 در شورای امنیت گرچه از نظر حقوقی حاوی تعهدی برای ایران نبود اما از جهات مختلف خطاهایی را در برداشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

رئیس مجلس البته این پرسش را مطرح کرد که  آیا دبیرکل مأمور بود تا گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف بدهد یا مأمور ناظر 1+5 در این ماجراست؟

در ادامه اظهارات تعدادی از نمایندگان مجلس را - که اعضای کمیسیون‌‌های مختلف هستند - در مورد گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل مرور می‌کنیم:

برنامه‌ریزی به هم پیوسته جدید برای فشار به ایران
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران را نشانه‌ای برای «برنامه‌ریزی‌های به هم پیوسته جدید» برای ادامه فشار به جمهوری اسلامی دانست.

جواد کریمی‌قدوسی در این باره به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: هدف از این فشارها رساندن ایران به نقطه‌ای است که «امنیت رژیم صهیونیستی تامین شود».
وی افزود: اکثر آنچه در گزارش اخیر آقای بان‌کی‌مون به شورای امنیت آمده است، هیچ ارتباطی به برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) ندارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس تاکیدکرد: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان حاکی از این است که «100 درصد آن چیزی که برجام از ایران خواسته بود، عملیاتی شده است».

وی ادامه داد: این در حالی است که «هر آنچه آنها (طرف‌های ایران) در برجام متعهد به انجام آن شده‌اند صرفا روی کاغذ عملیاتی شده است».

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد برنامه هسته‌ای ایران «خود سندی برای نقض برجام است».

وی افزود: در این گزارش هیچ اشاره‌‌ای به نقض برجم ازجانب امریکا نشده است.

کریمی‌قدوسی تاکید کرد: هیچ یک از دبیران کل پیشین سازمان ملل متحد به اندازه آقای بان‌کی‌مون مسلوب‌الاختیار نبوده‌اند.

وی گفت: آقای بان‌کی‌مون در این چند مدت ثابت کرده‌ است که بیشتر از آنکه تامین امنیت جهانی مد نظر او باشد تامین نظر سران کشورهای غربی از جمله امریکا مد نظرش بوده است.

بان کی مون؛ دبیرکل سازمان ملل یا مامور آمریکا و لابی صهیونیستی
نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای بان کی مون تکلیف خودش را روشن کند و بگوید دبیرکل سازمان ملل است یا مامور امریکا و لابی صهیونیستی.

حسین امیری‌خامکانی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: آقای بان کی مون بداند که رئیس یک مجمع بین‌المللی است و ایران هم عضو آن مجمع است.

وی تصریح کرد: برجام دنبال راستی‌آزمایی بود تا ثابت کند برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است بنابراین نباید موضوعات غیرهسته‌ای به برجام ارتباط داده شود.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس اظهار داشت: قطعا گزارش اخیر آقای بان کی مون در مورد توافق هسته‌ای ایران متاثر از «گروه‌های فشار» بوده است.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ملت ایران حق دارد از صنعت هسته‌ای خودش استفاده کند و برجام هیچ ارتباطی با موضوعات غیر هسته‌ای ما ندارد.

دست‌های پشت پرده در گزارش بان کی مون
عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی گفت: وجود دست‌های پشت پرده در گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد درباره توافق هسته‌ای ایران مشهود است.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: آقای دبیرکل سازمان ملل مفروضات ذهنی خود را در گزارش اخیر به شورای امنیت گنجانده است.

وی تصریح کرد: سوال ما از آقای بان کی مون این است، موضوعاتی را که مثلا در حوزه موشکی مطرح کرده، در کجای برجام به آن اشاره شده است؟

نماینده مردم ملایر در مجلس اظهار داشت: نباید موضوعات غیرهسته‌ای در گزارشی دخیل شود که اصولا قرار است به توافق هسته‌ای ایران بپردازد.

وی افزود: مذاکره یعنی قاعده‌ای که دو طرف آن را می‌پذیرند و به اجرای آن پایبند هستند.

آزادیخواه گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسئله برجام به تعهدات خود عمل کرده است اما طرف مقابل مخصوصا طرف‌های غربی و اروپایی هیچ اقدام مؤثری انجام نداد‌ه اند.

وی تاکید کرد: دبیرکل سازمان ملل باید در گزارش خود به این موضوعاتی که ذکر شد بپردازد نه به موضوعاتی که اصلا ربطی به برجام ندارد.

  تنزل بی سابقه جایگاه سازمان ملل
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد درباره توافق هسته‌ای ایران نشان داد «هیچ‌گاه» جایگاه این سازمان به اندازه دوران آقای بان‌کی‌مون تنزل نیافته است.

محمدحسین قربانی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: در هیچ جای برجام به آقای بان‌کی‌مون اختیار داده نشده است تا درباره مواردی که به او مربوط نیست، گزارش دهد.

وی تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل با گزارش‌های یکطرفه خود، سطح این سازمان را تنزل داده است.

قربانی اظهار داشت: جا داشت آقای بان کی مون در گزارش اخیر خود به شورای امنیت، به نقض برجام ازجانب امریکا نیز اشاره کند ولی چنین اتفاقی نیفتاد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: قطعا افکار عمومی اقدامات اخیر دبیرکل سازمان ملل را فراموش نخواهد کرد.

بان کی مون، در خدمت اهداف آمریکا
نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای بان کی مون با گزارش اخیر خود درباره توافق هسته‌ای ایران، ثابت کرد کاملا در خدمت اهداف امریکاست.

اقبال محمدیان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: سازمان ملل یک مرجع بین‌المللی است و باید بدون جانبداری از یک کشور خاص، در خدمت همه کشورهای عضو باشد.

وی تصریح کرد: آقای بان کی مون بارها ثابت کرده است که یک چهره بین‌المللی بی طرف نیست.

محمدیان ادامه داد: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز کاملا مغرضانه است چرا که به موضوعاتی اشاره کرده است که هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

وی افزود: حتی قطعنامه 2231 نیز میان صنایع موشکی و  هسته‌ای ایران تفکیک قائل شده است اما در گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به صنعت موشکی ایران اشاره شده است و باید پاسخ دهد پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته ای ناسازگاری دارد!

محمدیان گفت: طبق گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، آقای بان کی مون باید بگوید آیا مأمور بود که گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف بدهد یا مأمور ناظر 1+5 در این ماجراست.

گزارش بان کی مون؛ خارج از واقعیت و وجاهت قانونی
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گزارش اخیر  دبیرکل سازمان ملل درباره برجام را  خارج از واقعیت و نیز فاقد وجاهت حقوقی  دانست و گفت : متاسفانه سازمان های بین المللی  به وظیفه بی طرفی خود  پایبند نیستند  ویکی  از مصادیق آن  عدم محکومیت عربستان در موضوع بحرین بود .

قاضی زاده  هاشمی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : این گونه  اظهار نظر دبیرکل سازمان ملل و نیز برخی مقامات اروپایی غیر حقوقی و در عین حال سیاسی است و فاقد هر گونه ارزشی است . 
 
وی با اشاره به اینکه   امریکا و  کشورهای غربی درصدد  ایجاد مقدماتی برای نقض برجام هستند گفت : انها با استفاده از  ابزار سازمانهای  بین المللی سعی در ایجاد فضای سیاسی علیه کشور ما دارند  و می خواهند برای رسیدن به اهداف خود  در موضوع برجام،  افکار عمومی را منحرف سازند . 

قاضی زاده هاشمی همچنین با اشاره به  اینکه  جمهوری اسلامی ایران  تمام تعهدات خود  در برجام را  انجام داده است  تصریح کرد : باید مجلس  شورای اسلامی و وزارت خارجه  علاوه بر روشنگری درباره این موضوع ، با آن برخورد  مناسبی داشته باشند . 


تاسف کمیسیون امنیت ملی از گزارش سازمان ملل
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت : این کمیسیون از گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره برجام بسیار متاسف شد.

سید حسین نقوی حسینی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : این کمیسیون تعجب می کند که  چرا چنین جایگاه و  مقامی چارچوب توافقات بین المللی را رعایت نمی کند و گزارشی ارائه می کند که هیچ رابطه ای با توافق هسته ای و برجام ندارد.

وی افزود : ایران  در  اجرای تعهداتش بر اساس گزارشی که هم به شورای حکام ارائه شده و هم به شورای امنیت  نه تنها  به تعهدات خود عمل و در چارچوب برجام  حرکت کرده ، بلکه فراتر از تعهدات خود عمل کرده است . 

نقوی حسینی اضافه کرد : ارائه چنین گزارش و موضوعاتی که هیچ ارتباطی با برجام  ندارد واقعا  تعجب بر انگیز بود  و ما این گزارش را در شان دبیر کل  سازمان ملل و نیز برجام نمی بینیم و این گزارش کاملا با اغراض سیاسی  تهیه شده   است .

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی  گفت : عهد شکنی های امریکا  و موانعی که در اجرای برجام ایجاد  می کنند و نیز مواضعی که از سوی  دبیر کل سازمان ملل صورت می گیرد  ما را وامی دارد که از حقوق خود  استفاده کنیم . 

وی تصریح کرد : ما در برجام دارای حقوقی هستیم  و در توسعه هسته ای حق داریم پروژه های هسته ای را  در چارچوب مقررات اژانس دنبال کنیم .

گزارش جانبدارانه
پیشتر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان را نامتوازن و جانبدارانه ارزیابی کرد و تصریح کرد: این گزارش تحت فشار آشکار آمریکا بر دبیرخانه سازمان ملل تنظیم شده و اتهامات وارده در آن علیه جمهوری اسلامی ایران بی اساس است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد